طرح درس آزادیهای عمومی
نسخه ۱.۲.۰
شهریور ۱۴۰۳
محمّد منصوری بروجنی- دانشگاه اصفهان
m.mansouri.b@ase.ui.ac.ir
mansoori۶۶@gmail.com
هدف
درک نقش کلیدی آزادیهای
عمومی در تحقق مشروطیت و حقهای فردی
محتوا
این درس تقریری است از
کتاب
Villa,
Dana. Public Freedom. Princeton University Press, ۲۰۰۸.
طرح جلسات
جلسه اول: آزادی جمهوریخواهانه؛ آزادی لیبرالی
جلسهٔ دوم: چگونه به مسیر تابع شدن بازمیگردیم؟
جلسهٔ سوم:
نقد مارکسی به ایدهٔ حقوق بشر: تجزیهٔ امر خصوصی از امر عمومی
جلسهٔ چهارم: ضرورت تربیت شهروند عمومیگرا
جلسهٔ پنجم: امتناع تربیت شهروند عمومیگرا
جلسهٔ ششم: نقص پستمدرنها در مواجهه با وضعیت
امروز
جلسهٔ هفتم: مفهوم جامعهٔ مدنی
جلسهٔ هشتم: فهم هگل از جامعهٔ مدنی
جلسهٔ نهم: جامعهٔ مدنی توکویل؛ انجمنهای ابدی
جلسهٔ دهم: جامعهٔ مدنی توکویل؛ انجمنهای سیاسی
جلسهٔ یازدهم: علیه بورژوازی
جلسهٔ دوازدهم: طرح
مسئلهٔ فردگرایی از دیدگاه توکویل (۱)
جلسهٔ سیزدهم: طرح مسئلهٔ فردگرایی از دیدگاه
توکویل (۲)
جلسهٔ چهاردهم: هگل و همآمیزی اجتماعی فرد مدرن
(۱)
جلسهٔ پانزدهم: هگل و همآمیزی اجتماعی فرد مدرن
(۲)
ارزشیابی
- حضور منظم در کلاس درس
(۳ نمره، هر جلسهٔ غیبت منفی نیم نمره)
- مکتوب با استاندارد تحقیقی پایاننامهٔ
کارشناسی ارشد در حجم ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ کلمه مرتبط با مباحث آزادیهای عمومی، ترجیحاً
در حیطهٔ موضوع پایاننامه (۱۰ نمره)
- آزمون پایان ترم (۷
نمره)